Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!
Dupa cum bine stim, imoblizarile se impart in 3 mari categorii: imobilizari necorporale, corporale si financiare. In cele ce urmeaza o sa prezentam efectuarea inventarierii pentru fiecare categorie in parte.
- Imobilizarile necorporale neavand o forma fizica se inventariaza prin constatarea existentei si apartenentei acestora la entitate, iar in cazul brevetelor, licentelor, marcilor de fabrica si al altor imobilizari necorporale este necesara dovedirea existentei acestora pe baza titlurilor de proprietate sau a altor documente juridice de atestare a unor drepturi legale.
- Imobilizarile corporale – inventarierea imobilizarilor corporale se efectueaza pe baza listelor de inventariere, intocmite pe gestiuni
- Inventarierea terenurilor se efectueaza pe baza documentelor care atesta dreptul de proprietate al acestora si a altor documente, conform legii
- Inventarierea cladirilor se efectueaza prin identificarea lor pe baza titlurilor de proprietate si a dosarului tehnic al acestora.
- Constructiile si echipamentele speciale cum sunt: retelele de energie electrica, termica, gaze, apa, canal, telecomunicatii, caile ferate si altele similare se inventariaza potrivit regulilor stabilite de detinatorii acestora. Imobilizarile corporale care in perioada inventarierii se afla in afara entitatii se inventariaza fie inaintea iesirii lor temporare din gestiunea entitatii fie prin confirmare scrisa primita de la entitatea unde acestea se gasesc.
- Imobilizarile aflate in curs de executie se inventariaza pe baza constatarii la fata locului, cu urmatoarele mentiuni: denumirea obiectului si valoarea determinata potrivit stadiului de executie, pe baza valorii din documentatia existenta (devize), precum si in functie de volumul lucrarilor realizate la data inventarierii.
- Investiţiile puse în funcţiune total sau parţial, cărora nu li s-au întocmit formele de înregistrare ca imobilizări corporale, se înscriu în liste de inventariere distincte. De asemenea, lucrările de investiţii care nu se mai execută, fiind sistate sau abandonate, se înscriu în liste de inventariere distincte, menţionându-se cauzele sistării sau abandonării, aprobarea de sistare ori abandonare şi măsurile ce se propun în legătură cu aceste lucrări.